úvod | tisk | napište nám
Jak efektivně utrácet za internetovou propagaci

Životnost www stránky / grafiky

Mobilní telefon měníme 1x za rok nebo dva, nikdo z nás již černobílou televizi zajisté nemá, trabant je historií, nicméně www stránky (oblast, která zastarává neúměrně rychleji) má mnoho firem a jednotlivců předpotopní – již i třeba desetiletí staré. Proč je tomu tak? To, že nám zestárne pračka, jídlo v lednici nebo střecha si každý uvědomujeme. Kupujeme si designové hi-tech výstřelky, investujeme do nového “fashion” oblečení, měníme moderní účes a www stránky máme z doby kamenné – je čas to změnit!

Životnost = vlastnost předmětu / díla / projektu – hmotného i nehmotného, která nám označuje (časem), jak dlouho nám vydrží poskytovat své původní vlastnosti / služby / požitky / užitkové vlastnosti nebo estetické uživatelsky přívětivé ovládání atd. Většina výrobců kopíruje životnost záruční dobou, naopak většina uživatelů se mylně domnívá, že životnost = dokud se mi to v rukou nerozpadne.

Uveďme si konkrétní případy:

Životnost www stránky, e-shopu je doba od započetí prací na www (většinou podpisem smlouvy s konkrétním zadáním) do doby, kdy www stránka nebo e-shop přestávají svým uživatelům vyhovovat (z hlediska ovládání, estetičnosti, funkcí, rychlosti atd.). Střední doba životnosti (průměr) se traduje cca 2-3 roky, ale neberme to jako dogma. Zažil jsem www starou za 6 měsíců a naopak znám plno www vyhovujících definici životnosti již více jak 5 let.

Konkrétní ukázka: Životnost vizuálu www

Znázornění zobrazení na monitorech uživatelů v roce 2009 vs 2012

4-5 let starý design www již nevyhovuje svou výškou (dříve se používaly 4:3 monitory viz. obrázek vlevo – cca 65% uživatelů vidělo design bez scrollování), současným uživatelům 2012 (většina lidí nyní používá notebooky, tablety, telefony, monitory 16:9) je to již jen 35-40% - u tohoto konkrétního případu (vycházíme ze statistik pro tento projekt) spodní část stránky (novinky, rezervace, akce).

Ukázky viditelnosti grafiky na monitorech rok 2012

50% uživatelů nevidí spodní část stránky cca 70% uživatelů nevidí bez scrollování hlavní navigační dlaždice

Co nám ovlivňuje životnost webu nebo e-shopu?

Po XY letech užívání www stránky nebo e-shopu se dostaví nejen uživatelské potřeby na změnu, ale i estetické a jiné faktory začnou více působit na to, aby jsme www projekt buď zcela změnili a nebo alespoň investovali do tzv.: faceliftu www = udělali www stránkám nový účes. Jsou stovky faktorů, které ovlivňují životnost, pokusím se uvést ty nejzákladnější (nejsou seřazeny podle důležitosti):

Jak ovlivnit (prodloužit) životnost www stránky / e-shopu?

Toto je velmi těžká otázka, nicméně předpokládám, že většina z nás chce své investice použít optimálně a co nejefektivněji a nechce plýtvat prostředky (typickým příkladem plýtvání jsou www projekty z dotací EU nebo vládní www projekty – i 10x finančně předimenzované s životností 1 rok).



 

Štítky: grafické práce, návody, marketing, www stránky, analýzy

Reference

Štítky

Naše nabídka

- Profesionální tvorba www 
- Elektronický obchod
- E-marketing, SEO, PPC
- E-commerce, Intranet, Portály
- Webhosting, konzultace, poradenství
- Grafika, loga, design, tisk

 
Více informací
 
 
Novinky | Naše reference | Naše nabídka | Kontakt | Otázky a odpovědi