úvod | tisk | napište nám
Jak efektivně utrácet za internetovou propagaci

Firemní / osobní www nebo e-shop - část 1.

13.03.2012  |  Ing. Pavel Vančák, project manager Aktualizováno: 19.03.2012
WWW stránky nebo e-shop, či portál jsou nedílnou součástí podnikatelské aktivity každého subjektu. Ze své praxe, ale vidím, jak hodně jsou zanedbávány nezbytné části celkového procesu výroby www a jak jsou opomíjeny náklady na provoz, cíleno vše zcela bez rozmyslu a svým majitelům kýžený výsledný efekt poté nikdy nepřinesou. V tomto článku si ukážeme, jak postavit a spravovat životaschopné www stránky nebo e-shop, které budou prodávat a nevyhodit obrovské finanční prostředky do kapes podvodných amatérů.

Pravidlo č.1: Cíl a zaměření vašeho podnikání / webu

Stanovte si, co váš www projekt má plnit:

Pamatujte, že je také třeba stanovit i jiné cíle např.: Www získává nové zákazníky a nebo udržuje staré? Snížuje náklady vs kamenný prodej? Co lidé od www stránky budou očekávat?

Pravidlo č.2: Dívejte se na www stránky / e-shop očima potencionálního klienta

Tady se plno subjektů dopouští drastických omylů, které mají katastrofální následky při výrobě, cílení na skupinu i prodej.

Typickým příkladem je požadavek klienta na grafiku e-shopu s hračkami pro 3-6ti leté: “Grafika, aby se líbila těmto dětem včetně ovládání e-shopu”. Zajisté si odpovíte sami, že je to nesmysl: Jednak je to cílení na skupinu, která se na internetu v takové míře neobjevuje / neumí a také nákup stejně tak i tak budou dělat dospělí. Správné cílení je tedy “na rodiče těchto dětí”, nikoliv na “3-6 let děti”.

Tyto upřesněné výběry skupin vám ušetří náklady při výrobě. Do www stránky nebo e-shopu, pak použijete pouze ty funkce a nástroje, které dané skupiny preferují včetně vzhledu a zažitého ovládání a tím se dostáváme k dalšímu pravidlu:

Pravidlo č.3: Neexperimentujte, atypické chování je rizikové

Špatné umístění loga, nákupního košíku, skryté přihlašování, nevhodně zvolená grafika, atypické ovládání mimo standardní návyky uživatelů jsou opravu výsostnými vodami pro: nové výrobky, hi-tech novinky, luxusní zboží nebo pro zcela specifické skupiny uživatelů (děti, lidé s tablety / mobily, uživatel android market atd.) a pokud se na ně nezaměřujete, je třeba standardy chování na internetu dodržet.

Hlavní chyby, kterých se zadavatelů projektů dopouští jsou:

Pravidlo č. 4:
Analýza a zpracované zadání www nebo e-shopu = i 50% úspora nákladů!

Plno lidí nerado kupuje “zajíce v pytli” a přesto se dopouští při realizaci www stránky nebo e-shopu ZÁKLADNÍ chyby a to, že chce vidět vzhled www nebo grafiku e-shopu, či okamžitě znát cenu výroby, bez předložení byť základního zadání. Analýza www je vaší investicí! IT firma, která vám hned pošle cenový návrh nebo nedej bože přímo i grafický návrh, je špatná firma a rychle utečte! Velmi podstatné je zvážit případné propojení s externími systémy např.: balíky Česká pošta nebo PPL, katastry nemovitostí, rejstříky, banky a jejich on-line platby, účetní a skladové systémy, youtube, facebook,
google maps atd.

Cena automobilu není také stejná, ale liší se podle vybavení, výkonu, pozáručního servisu = musíte specifikovat co chcete, výrobce / prodejce následně navrhnout řešení nebo funkce.

Jak tedy správně postupovat, abychom ušetřili? Otázka je jednoduchá: Musíte mít zadání a to lze udělat mnoha způsoby:

Konkrétní příklad chyby v zadání nebo analýze:
“Na www bude objednávkový formulář” … moje otázka je: Jaké údaje v něm mají být, co po odeslání formuláře se má stát? Bude nějaká ochrana proti spammu? Jaké položky jsou povinné vyplnit? Bude formulář interaktivní (např. některá pole se mění při zadávání)? Budou se data ukládat na www nebo se jen někam zasílat? Jaké informace obdrží e-mailem objednatel a jaké dodavatel? Budou se položky ve formuláři měnit a nebo si je budete chtít spravovat? Jak se bude počítat např. dopravné a od koho (např. Česká pošta atd.) …

Zde vidíte, že bez upřesnění těchto funkcí PŘED výrobou se Vám formulář může prodražit i o tisíce korun, projekt zpozdit a ještě se budete dohadovat s dodavatelem navzájem formou “Mysleli jsme, že ...”

V další části si povíme o následujících pravidlech:

 

Štítky: návody, marketing, www stránky

Reference

Štítky

Naše nabídka

- Profesionální tvorba www 
- Elektronický obchod
- E-marketing, SEO, PPC
- E-commerce, Intranet, Portály
- Webhosting, konzultace, poradenství
- Grafika, loga, design, tisk

 
Více informací
 
 
Novinky | Naše reference | Naše nabídka | Kontakt | Otázky a odpovědi