úvod | tisk | napište nám
Jak efektivně utrácet za internetovou propagaci

Barva na monitoru není barva ve skutečnosti

16.06.2014  |  Ondřej Malý, senior grafik

Převážně lidí si nepředstaví, že by barva neodpovídala reálné skutečnosti, ale je tomu tak. Jelikož docílit identických barev je mnohem technicky komplikovanější problém, než by se zdál. Pokusím se to vysvětlit co nejjednodušeji.

V pravo vidíme plochu, kterou nazýváme barevný prostor (spektrum). Je to rozsah barev viditelný pro lidské oko. Představuje to tedy rozsah barev, které vidíme, ale barvy na obrázku nejsou totožné. Jelikož žádný monitor neumí zobrazit všechny barvy, které jsou pro lidské oko viditelné.

Pro monitory byl specifikován barevný prostor sRGB, což jsou barvy, které se monitory snaží zobrazovat. Tento barevný prostor je vyobrazen v černém trojúhelníku na obrázku. Jistě pozorujete, že z celkového barevného prostoru, které vnímá naše oko zabírá opravdu jen málo.

Dále prosím pochopte, že převážná část monitorů umí zobrazit jen nepatrnou část z tohoto nejmenšího trojúhelníku.

V Modře ohraničeném trojúhelníku je umístěn barvevný prostor Adobe RGB (v roce 1998 vyvinula firma Adobe). Barvy z tohoto prostoru umí zobrazovat program Adobe Photoshop, který používají grafici a fotografové. Tento barevný prostor umí zobrazit už jen opravdu málo kvalitních monitorů.

Žlutě ohraničený trojúhelník vymezuje barevný prostor Wide Gamut RGB. Tento barevný prostor zobrazují už jen ty nejlepší monitorty na světě.

Toto všechno nám potrvrzuje proč barvy na monitoru nemůžou odpovídat skutečnosti a zaroveň, že téměr na každém monitoru jsou barvy vyobrazeny rozdílně.

 

Dále se podíváme proč barvy na monitoru neopovídají skutčenosti při tisku

Jak jsem již psal barevný prostor monitoru je sRGB, ale pro převod zobrazení u tiskovin se určuje takzvaný barevný prostor CMYK (používaný tedy především u reprodukčních zařízení). Založený na jiném míchaní barev než-li je barevný prostor na monitoru.

V praxi tedy musíme RGB obrázek před tiskem převést do barevného prostoru CMYK. O tento proces se stará buď ovladač tiskárny nebo grafik si ho převede do daného profilu v barveném prostoru CMYK přímo v grafickém programu sám. Ovšem jako není dokonalý model RGB (sRGB), ani CMYK rozhodně nezabírá celou část barevného spektra, určitou část barevného prostoru tedy zařízení pracující ve CMYKu nemůže zobrazit.

Tisk barev /např.: sytá – zelená, červená, modrá atd./ je většinou nereálný. Je to v důsledku toho, že monitor přímo vyzařuje světlo, naopak výtisk světlo odráží.

Toto všechno nám potrvrzuje proč barvy na monitoru nemůžou odpovídat skutečnosti při tisku.

 

Reálné barevné zobrazení - pomocí kalibrace monitoru

Existuje možnost, jak co nejvíce přiblížit barvy na monitoru skutečnosti – takzvanou kalibrací monitoru, pomocí kalibračních zařízeních (např. kalibrační sondy)

 

Sedíte-li u PC, na kterém jsou připojeny dva monitory.

Otevřete si jakýkoliv obrázek a posuňte ho na střed mezi oba monitory. Jak vidiíte, každý ze dvou monitorů zobrazuje tu část obrázku v trochu jiných odstínech. Nyní se pokuste seřízením (kalibrací) obou monitorů dojít ke shodě. Ideálně, pokud máte obrázek i vytištěný, můžete monitory srovnávat s tiskovou předlohou.

 

Štítky: grafické práce, tiskoviny

Reference

Štítky

Naše nabídka

- Profesionální tvorba www 
- Elektronický obchod
- E-marketing, SEO, PPC
- E-commerce, Intranet, Portály
- Webhosting, konzultace, poradenství
- Grafika, loga, design, tisk

 
Více informací
 
 
Novinky | Naše reference | Naše nabídka | Kontakt | Otázky a odpovědi